In loopbaangesprekken komt het onderwerp, of eigenlijk de vaardigheid creativiteit, regelmatig aan bod. Veel mensen denken bij creativiteit aan ‘kunstzinnigheid’ in de vorm van tekenen, schilderen of knutselen. Ze kijken dan naar zichzelf en concluderen; ‘creatief, nee dat ben ik niet’. En elke keer ben ik weer verbaasd en begin braaf alle momenten op te sommen dat die persoon wel creatief was.
Elk voorbeeld van creativiteit vanuit hun biografie of verhaal, laat hun ogen weer een stukje verder oplichten. Om uiteindelijk te concluderen ‘Ja, ik ben wel creatief maar op hele andere vlakken dan dat ik me als eerste bedacht’. En zo is het met creativiteit en kunstzinnigheid, je creëert een leven als kunstwerk. Door creatief om te gaan met wat je gegeven is. In dit vierde deel van levenskunst ABC (Bron: Academie voor Levenskunst België) een korte beschrijving van verschillende gedragingen en houdingsaspecten met betrekking tot creativiteit. Neurotisch gedrag Totaal gebrek aan creativiteit bij alles in het leven. Geeft het creatieve in zichzelf weinig ruimte. Imiteert vrijwel altijd anderen maar betreurt in zijn hart hun dominantie over hem. Wordt geïntimideerd door echt creatieve mensen of door mensen met een onconventionele levensstijl. Normaal gedrag Is alleen creatief of geeft alleen uitdrukking aan zijn individualiteit in bijzondere omstandigheden. Ziet weinig mogelijkheden voor creativiteit op het werk of in belangrijke relaties of gezinssituaties, maar kan mogelijkheden vinden in hobby’s en “vrijetijdsbesteding”. Levenskunst Onconventionele levensstijl. Gebruikt in alle situaties zijn creatieve verbeelding en benadert alles in het leven vanuit een creatieve ingesteldheid. Imiteert anderen alleen als hij geen betere manier kan vinden om iets te doen. Uit zijn creativiteit vooral in zijn beroep en in belangrijke persoonlijke relaties. Beperking brengt Creativiteit (bron:europarl.europa.eu) Juist in het leven ligt creativiteit besloten. Daar waar je denkt tegen grenzen aan te lopen of juist een glimp van mogelijkheden te ontwaren, daar ontstaat creativiteit. Hoe staat het met jou creativiteit? Deel je moment de laatste keer dat je dacht: ‘Dat heb ik goed opgelost’! Bron Levenskunst ABC: Academie voor Levenskunst, België Verscheen op WordPress 30 maart 2011 Behoeften en waarden, waar te beginnen met deze twee woorden die samen hangen, complementair zijn en ook haaks op elkaar kunnen staan als de fysische behoeften waartoe eten, drinken, slapen en sex behoren, voorrang krijgen ten koste van psychische behoeften en de daaruit volgende waarden.
Eerst het onderscheid in behoeften, er is sprake van fysische behoeften die toezien op het behoud van het fysisch welzijn. En daarnaast de psychische behoeften, die toezien op het behoud van het psychisch (of emotioneel) welzijn. Twee belangrijke verschillen tussen beide soorten zijn: Een fysische behoefte vergelijkt de actuele interne toestand met de gewenste toestand. Terwijl een psychische behoefte de actuele externe situatie met de gewenste toestand vergelijkt. Fysische behoeften waken enkel over het eigen welzijn dat niks met de omgeving te maken heeft. Ze werken onafhankelijk van het gebeuren in de omgeving. Psychische behoeften daarentegen waken over het psychisch welzijn dat enkel met de omgeving en ons oordeel erover te maken heeft. Psychische behoeften krijgen daarom pas een betekenis, nadat er oordelen over de omgeving en belangen gevormd zijn. Oordelen steunen op kennis over ervaringen uit het verleden en door oordelen te vormen over nieuwe ervaringen, wordt nieuwe kennis gevormd. Mede op basis van deze oordelen vormt zich een waardenpalet. Het vormen van een waardenpalet wordt beïnvloed door nature en nurture en verder ingekleurd tijdens onze levenswandel en het betrachten van levenskunst. Hoe kunnen waarden en behoeften zich aan ons vertonen in gedrag? In dit derde deel van levenskunst ABC (Bron: Academie voor Levenskunst België) een korte beschrijvingen van verschillende gedragingen en houdingsaspecten met betrekking tot behoeften en waarden. Neurotisch gedrag Vrijwel uitsluitend gemotiveerd door fundamenteel fysiologische behoeften en externe verwachtingen en beloningen. Weinig of geen belangstelling voor hogere behoeften van zichzelf of van anderen. Normaal gedrag Zeer gemotiveerd door fysiologische behoeften en externe beloningen en signalen, maar in staat aandacht te hebben voor hogere waarden van zichzelf en van anderen. Levenskunst Hoofdzakelijk gemotiveerd door hogere menselijke waarden en verlangens maar erkent ook fundamentele fysiologische behoeften. Het zoeken naar waardigheid, schoonheid en rechtvaardigheid komt altijd op de eerste plaats. En wat had de oude Seneca daarover te zeggen: “Een deel van de morele kwaliteit berust op scholing, een deel op oefening: je moet leren en je moet door te handelen waarmaken wat je geleerd hebt. Als dat zo is blijkt voor wijsheid niet alleen weten nodig, maar ook praktische leefregels die onze hartstochten als door een wetsbepaling intomen en op afstand houden.” Meer weten over Humanisme en Levenskunst? Neem deel aan de alliantiedag op 24 maart 2011 in het West Indië Huis te Amsterdam. Lees meer in het Programma. Bron Levenskunst ABC: Academie voor Levenskunst, België Verscheen op WordPress 15 maart 2011 |
AuteurAmy van Son | Seneca Advies Archieven
December 2012
Categorieën
Alles
|